سعید شجاعی سعدی،  Saeed Shojaei saadi

سعید شجاعی سعدی، Saeed Shojaei saadi

شاعر، نویسنده و پژوهشگر، Poet, Writer and Researcher
سعید شجاعی سعدی،  Saeed Shojaei saadi

سعید شجاعی سعدی، Saeed Shojaei saadi

شاعر، نویسنده و پژوهشگر، Poet, Writer and Researcher

روز و هفته شیراز مبارک

یادآوری:

در واقع نمی توان جای از کشور عزیزمان ایران را یافت که پیشینه تاریخی و باستانی چند هزار ساله نداشته باشد. شهر شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شیراز و استان فارس (پارس) علاوه بر پیشینه چند هزار ساله همچنین مرکز تشکیل اولین حکومت بزرگ و منسجم و مدرن جهان درحدود 2600 سال قبل توسط کوروش کبیر یعنی هخامنشیان است.


کوروش اولین منشور حقوق بشرجهان را نوشت و در سراسر امیراتوری ایران که از دیوار چین تا قلب اروپا و از قفقاز تا شمال افریقا بود اجرا نمود.

 در حکومت او زنان به معنی واقعی دارای ارزش اجتماعی و خانوادگی بالا و حق رسیدن به پست های مدیریتی خرد و کلان را داشتند. کارگران حقوق دریافت می کردند و از برده داری خبری نبود هم او بود که با حمله به بابل خیل عظیمی از یهودیان را از بند اسارت آزاد نمود و همینک او بعنوان نجات بخش امت موسی ع توسط پیروان ان حضرت مورد تکریم و احترام است.


به بهانه روز و هفته شیراز مطلب و عکسهایی  را از سایت تابناک تقدیمتان می نمایم.سعید شجاعی سعدی.       

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوح‌های گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد، بازمی‌گردد که در ژوئن ۱۹۷۰ در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شده است. لوح‌های نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد. با توجه به فونتیک چنین برداشت می‌شود: تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در فارسی قدیم، گرفته شده است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده است.


در تقویم ایرانی ۱۵ اردیبهشت ماه هر سال به نام روز شیراز و از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت ماه هفته شیراز نامیده می‌شود.

عکس‌های این گزارش تصویری در مقاطع زمانی متعدد، همزمان و پیش از شیوع ویروس کرونا گرفته شده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد