سعید شجاعی سعدی،  Saeed Shojaei saadi

سعید شجاعی سعدی، Saeed Shojaei saadi

شاعر، نویسنده و پژوهشگر، Poet, Writer and Researcher
سعید شجاعی سعدی،  Saeed Shojaei saadi

سعید شجاعی سعدی، Saeed Shojaei saadi

شاعر، نویسنده و پژوهشگر، Poet, Writer and Researcher

تحلیل کوتاه از پشت پرده سقوط فوری افغانستان بدست طالبان


طالبان توانستند در عرض 10 روز گذشته تقریبا همه افغانستان بجز چند محله ی شهر کابل پایتخت کشور را تصرف کنند که همین چند محله را نیز خود طالبان اعلام کردند بدلیل انجام مذاکرات برای واگذاری قدرت بصورت صلح آمیز از دولت اشرف غنی بخود فعلا تصرف نمی کنند!.

   برابر گزارش خبرگزاریهای جهان سقوط افغانستان بدست طالبان با وارد شدن صدمات و تلفات سنگین به مردم بی دفاع و بی پناه این کشور همراه بوده است.

قطعا در روزها و ماههای آینده گزارش‌ها ی تصویری و نوشتاری هولناکی از جنایات صورت گرفته بر مردم افغانستان توسط طرفین درگیریها منتشر خواهد شد.

اما باید دید چطور ممکن است کشوری مانند افغانستان به سرعت برق و باد سقوط کند.

 برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید وقایع دوران ریاست جمهوری ترامپ در امریکا و خروج او از برجام و  برگزاری چند دور مذاکرات بین طالبان و دولت اشرف غنی و با نظارت و میانجگیری وزیر خارجه ترامپ پمپو و نمایندگان و سفرای دول ذی‌نفع نظیز عربستان و پاکستان در دوحه پایتخت قطر و دیگر مکانهای اعلام نشده را مورد بررسی قرار داد.

با روی کار آمدن بایدن بجای ترامپ در امریکا نیز وقایع فوق نه تنها متوفق نشد بلکه بر سرعت آن نیز افزوده گشت.

اکنون بنظر من، سعید شجاعی سعدی، بعنوان تحلیلگر و پژوهشگر اینترنت محور فرهنگ و صلح جهانی کاملا آشکار است سقوط  ناگهانی کشور افغانستان بدست طالبان و تسلیم شهرها یکی پس از دیگری توسط نیروهای مسلح افغانستان به طالبان بر اساس توافقات دوحه و دیگر مذاکرات محرمانه بین پاکستان، عربستان، روسیه، چین و غیره به سرپستی امریکا صورت پذیرفته است و دستکم یکی از اهداف راهبردی (استراتژیک) آن ایجاد یک دالان امن برای عبور و مرور کالا، انرژی و غیره از کشورهای هم پیمان روسیه و نیز دیگر اعضای پیمان شانگهای است آنها با این کار سعی دارند تا از اهمیت جهموری اسلامی ایران بویژه از اهمیت بندرها جنوبی ایران منجمله بندر چاپهار و جاسک بکاهند.

بعلاوه از این به بعد عربستان ، پاکستان و امریکا و غیره  از طریق طالبان و خاک افغانستان بی آنکه هزینه ای از لحاظ سیاسی، امنیتی و حقوق بین المللی لازم باشد به ایران اسلامی بپردازند می توانند برای اقتصاد و امنیت کشور ما  ایجاد مشکل همه‌جانبه نمایند. 

بنابراین من به مسئولان محترم ایران اسلامی پیشنهاد می کنم تا دیر نشده سریعا تدابیر لازم برای روبرو شدن با خطرات وضع پیش آمده بنمایند.

البته نباید در این تحلیل کوتاه یک احتمال دیگر را نیز نادیده گرفت و آن این احتمال است که شاید طالبان و حامیان آن فهمیده باشند دستکم در منطقه خاور میانه نفوذ و قدرت ایران اسلامی بر همگان اثبات شده است لذا بعید نیست طالبان اینبار از در دوستی با ایران برآید و نه تنها با ایران درگیر نشود بلکه برای پیشبرد اهداف خود سعی نماید تا حد ممکن با ایران اسلامی هماهنگ بوده و دائما در مشورت و رای زنی باشد.

زمان بزودی همه چیز را معلوم خواهد کرد.

     

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد